Ät dig till
friskare ögon

Du har säkert hört uttrycket ”äta med ögonen” men har du tänkt på hur viktigt det är att äta för ögonen? Här kommer en lista på ögongodis som kan hjälpa dig få hälsosammare ögon.

Ögonen är en så självklar del av oss att det kanske är lätt att glömma att de behöver kärlek och rätt mat för att må som allra bäst. Du har säkert hört talas om att morötter och andra orangea frukter och grönsaker gynnar hälsosamma ögon och förbättrar din syn.

Betakaroten som finns i exempelvis morötter är ett A-vitamin som hjälper delar av ögat att fungera bättre. Men att äta sig till bättre ögon kräver mer än så.

Hälsosam mat för hälsosamma ögon

Här nedan följer några livsmedel som hjälper dina ögon att hålla sig i sin allra bästa form.

Ägg

Äggulan innehåller bland annat lutein och zeaxantin som minskar risken för att utveckla ögonsjukdomar som åldersrelaterade förändringar i gula fläcken eller grå starr.

Ägget innehåller också zink som är bra för att hålla näthinnan frisk och ögats förmåga att se i mörker. A-vitamin minskar risken för åldersförändringar och skyddar ögats hornhinna.

Mandlar

Mandlar innehåller E-vitamin som skyddar mot instabila molekyler som attackerar frisk vävnad. Konsumerar du regelbundna mängder av E-vitamin hjälper du att förhindra åldersrelaterade fläckar i gula fläcken och grå starr.

Andra nötter och frön som innehåller E-vitamin är solrosfrön, hasselnötter och jordnötter.

Fet fisk

Tonfisk, lax, makrill eller ansjovis, är alla rika på omega-3, en fettsyra som behövs för näthinnan, synen och hjälper till att förhindra torra ögon. Fet fisk är alltså något av det bästa som du kan äta för en bra ögonhälsa.

 

Grönkål

Kål är känt som en ”superfood” eftersom den innehåller så många viktiga vitaminer, näringsämnen och mineraler. Grönkål är toppen för ögat! Kål innehåller antioxidanter, lutein och zeaxantin.

Andra grönsaker som också innehåller goda halter av dessa näringsämnen är röd paprika, brysselkål och spenat.

Mejeriprodukter

Mejeriprodukter är också bra för ögonen och synen. De innehåller A-vitamin och zink. Det zink också bidrar med är att mineralen hjälper till att transportera vitaminer till ögonen från levern.

Zink finns i hela ögat men behövs framförallt för näthinnan och åldershinnan. Detta viktiga mineral hjälper också ditt mörkerseende.

Så nästa gång du handlar veckans mat, glöm inte att tänka på något av det käraste du har – dina ögon!

 

Mille Lansburgh

Mille Lansburgh

Redaktör LensWay

”Ord är laddade pistoler”, sa Jean-Paul Sartre. Och han har givetvis rätt. Försöker skriva med sprängkraft och inte krångla till det i onödan. Att skriva om optik handlar om att inspirera och vägleda. Få dig att kunna uppleva varje ögonblick!

  Tillbaka till magazine