Historien om Peak Performance

Peak Performance är en svensk framgångssaga. Varumärket grundades av tre skidåkare som började designa glasögon och kläder för ett aktivt liv. Här är historien bakom ett av landets främsta modeföretag.

En dag i Åre 1986 , i en fjällby i det svenska landskapet Jämtland, möttes tre duktiga skidåkare för att prata om några saker som fångat deras intresse.

  • För det första: varför var det ingen, som gjorde kläder, de gärna ville bära? Kläder som kombinerade perfekt funktionalitet med en enkel och attraktiv design. Inte för smarta, men heller inte tråkiga.
  • För det andra: kunde de på något sätt kunna vara längre och oftare i skidområdet Åre som de älskade?

De tre skidåkarna visade sig tillsammans vara en ovanligt bra grupp för att finna svaret. Stefan Engström var en skidåkare i världsklass med åtskilliga världscup-segrar i bagaget. Peter Blom var chefredaktör på Sveriges största skidtidning. Christer Mårtensson var art director och designer. Kort efter tillkom en fjärde person, den tidigare alpina skidåkaren och skidförsäljaren, Jonas Ottosson.

Svaret på bägge frågorna visade sig vara Peak Performance.

Gruppens ambition sträckte sig från början inte mycket längre än till att göra kläder till sig själva och deras vänner så att de kunde försörja sig. Men världen ville ha mer.

På slutet av 80-talet var folk trötta på det extravaganta och ytliga. Alla saknade den äkta produkten som kommer av gedigen kvalitet. Peak Performance ersatte således en rad flashiga märken i skidvärlden.

Genom att omfamna det skandinaviskt rena  formspråket och den funktionalitet som aktiviteter på flera tusen meters höjd kräver, vann de snabbt en trogen skara skidfantaster.

Invånarna i Åre är naturligtvis stolta över varumärket, som med tiden vunnit sin självklara plats i skidvärlden och på den globala marknaden. Men lokalbefolkningen är fortfarande skeptiska till varje skrävlare, eller om någon försöker att framhålla sig själv.

Du visar ditt värde i skidspåret, i strömvirvlarna, på din cykel, på arbetet eller kanske med din förmåga att berätta en bra historia kring brasan i skymningen.  Och om du kan göra det med med stil, får du extra uppskattande nickar.

Martin Greve

Martin Greve

Redaktör LensWay

Önskar att han själv myntat det odödliga citatet "The future's so bright I gotta wear shades". Drömmer om guldglittrande 70-talsbågar på nätterna och skriver om optik, mode och ögonhälsa på dagarna.

  Tillbaka till magazine