När solglasögon blev mode

Att ett par snygga solglasögon är den bästa av accessoarer är ställt bortom allt tvivel. Men när gick solglasögon från att enbart vara ett hjälpmedel till vara den modeaccessoar det är idag?

Ursprunget till solglasögon kan spåras tillbaka till eskimåerna på Grönland som behövde ett redskap för att inte bli bländade av snön när de jagade.  Den här tidiga prototypen var inget vi idag skulle kategorisera som snygga solglasögon. De var skapade av trä, ben och tänder från valar.

Funktionen var dock delvis den samma, att skydda bäraren från solens skadliga påverkan. Den estetiska funktionen var emellertid av liten betydelse här. Det skulle dröja flera hundra år innan vad vi idag kallar solglasögon såg dagens ljus.

Solglasögon som en modeaccessoar

Det var under det tidiga 1800-talet som vi började se något som liknar dagens solglasögon. Men det skulle ta lång tid innan de blev populära bland folket på gatan. Lite otippat var det stumfilmen som innebar startskottet för solglasögonens popularitet.

Det var nämligen så att på inspelningsplatserna för stumfilm var lamporna så starka att många skådespelare valde att använda solglasögon. När människor sedan såg filmstjärnorna i solglasögon, ja då ville de också bära ett par.

Det stora genombrottet för solglasögon som en modeaccessoar kom på dock 1950-talet. Nu började företag marknadsföra sina bågar som modeprodukter. Snygga solglasögon hade blivit ett medel för att uttrycka sin personlighet och känsla för stil med.

Innovatören Ray-Ban

En viktig aktör i utveckling var Ray-Ban. Med sin klassiska pilotmodell Aviator satte de en standard som står sig än idag. Ursprungligen framtagen för det amerikanska flygvapnet men snabbt adopterad av miljoner av människor världen över.

Ray-Ban Aviator utgör till denna dag själva sinnesbilden av ett tidlöst par snygga solglasögon.

Men Aviator är dock inte de enda klassiska solglasögon som Ray-Ban har producerat.  De har med ikoniska modeller som Wayfarer och Clubmaster i princip skrivit boken för hur eleganta solglasögon ska se ut.

Snygga solglasögon till alla

Allt sedan 1950-talet har så starka trender präglat vad vi uppfattat som snygga solglasögon. På 1950-talet såg vi de kattformade bågarna ta scenen i besittning med stilbildare som Marilyn Monroe och Audrey Hepburn i frontledet.

Senare fick Jackie Onassis i sina överdimensionerade solglasögon många kvinnor världen över att gräva djupt i sina plånböcker. I slutet av 1960-talet kom hippierörelsen med färgstarka bågar i geometriska former – både runda och ovala bågar sågs på var och varannan näsa. Och på 1970-talet var det istället tefatsmodeller i rökiga kulörer som härskade.

Pastellfärgade solglasögon erövrade 1980-talet. Idag är 80-talets trender återigen stekheta.

Idag ser vi istället många olika trender som löper parallellt.  Stora modehus som Gucci, Versace, Michael Kors och Prada tar löpande fram kollektioner med solglasögon som plockar det bästa från historien och gör något eget av det.

Du som konsument sitter därför i en guldsits med en uppsjö av snygga solglasögon i olika stilar att välja bland. Tiden då solglasögon betydde ben och valtänder känns idag väldigt avlägsen.

Mille Lansburgh

Mille Lansburgh

Redaktör LensWay

”Ord är laddade pistoler”, sa Jean-Paul Sartre. Och han har givetvis rätt. Försöker skriva med sprängkraft och inte krångla till det i onödan. Att skriva om optik handlar om att inspirera och vägleda. Få dig att kunna uppleva varje ögonblick!

  Tillbaka till magazine