Vår historia

Historien om LensWay

LensWays historia handlar om några individer som med sin övertygelse och hårda slit skapade ett marknadsledande företag från ingenting. Om en affärsidé som skulle komma att revolutionera den europeiska marknaden för försäljning av kontaktlinser.

Berättelsen tar sin början på Luleå tekniska universitet där de två studiekamraterna Daniel Mühlbach och Herman Ofenböck bestämde sig för att starta ett företag tillsammans.

Idén till ett företag som sålde kontaktlinser via nätet föddes efter en av Daniels många resor i USA, där han såg hur mycket priserna skiljde sig mellan de som såldes via nätet och de som såldes av optiker.

först med att sälja linser online

Det kan vara svårt att tänka sig idag, men då ansågs konceptet med att sälja linser via nätet vara ett till synes utsiktslöst företag. Daniels bror Oskar Mühlbach minns hur Daniel presenterade sina planer för deras far som då tyckte han skulle lägga sin energi på andra projekt.

Men Daniel fortsatte envetet framåt med ett tydligt mål: att revolutionera optikmarknaden genom att förändra konsumentens beteende – såväl användandet som sättet att inhandla synkorrigerande hjälpmedel.

investerade i kunderna

Under de tre första åren gick det emellertid trögt och försäljningen var i praktiken obefintlig. Det var under det tidiga 2000-talet, tiden då den stora IT-bubblan sprack och det blev extremt svårt att hitta finansiärer.

Runt 2003 började saker och ting hända och beställningarna tog fart. Företaget hade då fyra heltidsanställda, en stomme som bestod av ett kompisgäng som tillsammans hade rest i världen och åkt skidor.

Det var den konsekvent genomförda strategin om att investera i kunden som nu började ge utdelning. En strävan om att få varje kund så pass nöjd med köpupplevelsen att kunden sedan berättade om den för sina vänner.

lensway 16 år senarE

Det är ingen överdrift att säga att hänt mycket sedan starten år 2000. Idag är LensWay en av Europas största e-handlare inom optik – ett företag med över 150 anställda och som ingår i en global koncern med av världens ledande tillverkare av glasögonglas – Essilor – i spetsen.

Tre gånger har Dagens Industri utnämnt LensWay till gasellföretag och  varumärket känns igen av cirka 40 % av den svenska befolkningen.

Trots att företaget vuxit massor sedan starten står fortfarande den centrala ingrediensen som rönt
stor framgång i fokus: att fokusera på kunden.