Svenska mästare i kundservice

Nu är det officiellt. Vi har Sveriges bästa kundservice. Det blev guld i SM i Telefoni & Kundservice före finalkonkurrenterna H&M och Sector Alarm AB.

Efter att ha snubblat på mållinjen både 2011 och 2013 (då vi slutade tvåa) är SM-statyetten äntligen tillbaka hos oss. Under prisgalan i förra veckan plockade vi hem pokalen i klassen Handel & Support, före H&M och Sector Alarm AB. Vinsten var den tredje i företags historia.

– För oss på LensWay har det aldrig varit en hemlighet att vi är bland de bästa i Sverige på kundservice. Men nu gläds vi såklart åt att vi vann pris för att vara bäst, säger  kundservicechefen Lotta Åkesson.

Under det senaste året har vi genomfört en rad förändringar i vårt kundservicearbete för att uppnå ett viktigt mål: ännu nöjdare kunder. Strategin har bland annat omfattat förbättrad arbetsmiljö, utbildning och en tydlig gemensam målbild.

– Både det här priset och alla våra kunders wow-mail motiverar oss att hela tiden bli bättre, fortsätter Lotta.

Vinnarmotiveringen konstaterar att vår kundservice håller en väldigt jämn och hög nivå. Men också att de som kontaktar oss kan räkna med ett sympatiskt och engagerat mottagande av kompetenta personal som levererar klarsynta och tydliga svar. Hoppas du håller med!

Vår kundservice

Av totalt 120 medarbetare arbetar cirka 30 stycken på vår kundserviceavdelning. Varje månad hanteras omkring 20 000 ärenden (telefonsamtal, e-mail och chatt) på sex olika språk.

En av kundservicemedarbetarna är Maria Johnson, 24 år.

Vilken är den vanligaste frågan du får?
Det är utan tvekan hur man tolkar sitt synrecept och hur man lägger en glasögonbeställning.

Varför tror du att vi blev utsedda till Sveriges bästa kundservice?
Vi är väldigt serviceinriktade och försöker till varje pris att besvara alla frågor och lösa problemen som uppstår. Det verkar uppskattas. Många kunder ger oss beröm och det gör att jobbet blir väldigt roligt.

Om tävlingen

SM i Telefoni & Kundservice startades 1992-93. Mellan åren 1993-99 anordnade Telia tävlingen, men sedan år 2000 är det företaget Q Survey som arrangerar. Professionella undersökare ringer 200 samtal till vardera deltagande företag och samtalen bedöms efter den upplevda kvalitén på kundservicen.

Martin Greve

Martin Greve

Redaktör LensWay

Önskar att han själv myntat det odödliga citatet "The future's so bright I gotta wear shades". Drömmer om guldglittrande 70-talsbågar på nätterna och skriver om optik, mode och ögonhälsa på dagarna.

  Tillbaka till magazine