30-åringar väljer linser efter livsstil

30 är det nya 20, nu är livet är fullt av möjligheter! Men det är också i den här åldern som synen börjar förändras. Med rätt linser kan du fortsätta att leva ditt liv, precis som du vill.

Dags för linser? Visste du att ungefär var tredje 30-åring har någon form av synfel? Förändringar av synen beror dels på ärftliga faktorer, men också på din livsstil.

skärmtiden påverkar

Dagens unga vuxna tillbringar mycket vid skärmar, vilket i vissa fall kan få konsekvenser. En del ögonbesvär kan kopplas till den ökade användningen av datorer, läsplattor och mobiltelefoner. Det kan till exempel ge dig huvudvärk, trötta ögon eller svårigheter att fokusera när du läser.

Pauser var tjugonde minut, där du lägger undan mobilen eller läsplattan, är bra för att ge dina ögon en stunds vila. Då måste ögonen fokusera på olika avstånd, vilket håller ögats lins flexibel och i god form. Så det finns fler anledningar att ta återkommande pauser än fika om du sitter mycket vid en dator på jobbet. För den som sitter många och långa dagar framför en dataskärm och får torra ögon rekommenderas linser som återfuktar ögonen.

DIN VARDAG AVGÖR

Har du en synförändring är kontaktlinser ett hjälpmedel som gör att du kan leva ditt liv precis som vanligt. Den enkla men också bästa regeln är: välj linser efter hur din vardag ser ut.

En del kontaktlinser är speciellt framtagna för dig som vistas mycket i en torr miljö, till exempel vid en skärm på ett kontor. Eller har du fullt upp med jobb, småbarn och träning? Då kanske dygnetruntlinser passar dig. För med dem kan du både sova och sporta, utan att ens behöva ta ut linserna.

Det finns också endagslinser, veckolinser och månadslinser som gör att du kan byta linser så ofta det passar dig och din vardag. Eller varför inte sätta lite extra färg på tillvaron genom att byta ögonfärg med färgade linser?

MAT GÖR SUSEN

I takt med att du åldras blir kosten allt viktigare för att fylla på Näringsrik kost är en förutsättning för bra syn. Ät med ögonen och tänk att maten på tallriken ska ha så många färger som möjligt. Grönsaker och fet fisk innehåller vitaminer och omega 3. Skaldjur och mejeriprodukter innehåller zink och i äggula finns aminosyror lutein och zeaxantin – alla är bra näringsämnen för synen.


Vill du veta mer om vilka olika synhjälpmedel som finns för ditt synfel? Eller kanske bara fråga något helt annat, kontakta vår kunniga kundservice på telefon 020-23 30 30 eller besök vår hemsida.

Martin Greve

Martin Greve

Redaktör LensWay

Önskar att han själv myntat det odödliga citatet "The future's so bright I gotta wear shades". Drömmer om guldglittrande 70-talsbågar på nätterna och skriver om optik, mode och ögonhälsa på dagarna.

  Tillbaka till magazine