Cykeln som vinner i långa loppet

Varför börjar man tillverka svenska cyklar i Frankrike till skolflickor i Ghana? För den moderne entreprenören Jimmy Östholm är svaret givet. Hör om hans starka sociala engagemang och den krokiga vägen fram till grundandet av Vélosophy.

Plötsligt en morgon stod en rad skinande nya cyklar från cykeltillverkaren Vélosophy uppradade i entrén till LensWays kontor. En glad överraskning som genast blev en snackis i fikarummen. Det visade sig vara personalens nya transportmedel för kortare utflykter i närområdet, men det fanns ytterligare en kul överraskning…

Nämligen att Vélosophy donerat samma antal cyklar (som LensWay köpt) till behövande skolflickor i Ghana. Ett arbetssätt som ligger helt i linje med LensWays värdegrund och som även påminner en hel del om den digitala optikhandlarens egna sociala hjälpprojekt Buy One, Give One.

Vi blev givetvis nyfikna på att få veta mer om mannen bakom företaget Vélosophy och lyssna till hans vision kring att förbättra välden.

KORT FAKTA

NAMN: Jimmy Östholm ÅLDER: Snart 48 TITEL: Grundare Velosphy BOR: Södra Ängby, Stockholm MOTTO: Putting life in motion.

Hur kom det sig att du startade ett cykelföretag? – Det var en kombination av tillfälligheter, möjligheter och ett passionerat intresse för cyklar. Då jag växte upp i en småstad (Karlstad reds anm.) var cykeln ofta det naturliga sättet att ta sig fram. Jag minns tydligt hur min pappa frågade om jag ville ha moped eller bygga en egen cykel tillsammans med honom. På något sätt visste vi båda att det skulle bli det senare. Och på den vägen har det fortsatt.

Vad har du gjort tidigare i ditt yrkesliv? – Jag har åkt mycket skidor och arbetat som guide, jobbat på Ikea men också drivit eget sedan jag var 18 år – bland annat ett bed n breakfast. Sedan har jag även hunnit starta tre reklambyråer. Jag har nog haft svårt att bestämma mig för vad jag vill göra men alla tidigare erfarenheter har varit nyttiga och nödvändiga för att bygga upp Velosophy, som jag arbetar med i dag.

Beskriv dina cyklar med tre meningar.– Bang for the buck, de gör skillnad och made in France.

Cyklarna från Vélosophy är tillverkade i återvunnen aluminium för att ha minimal inverkan på miljön. Designen är både nyskapande och djärv och kan (som i LensWays fall) även beställas med företagslogotyper placerade på ramen.

Lagar du punkteringen på din egen cykel? – Ja absolut, det gör jag även på mina kunders cyklar.

Har det varit många motgångar på vägen mot framgång? – Det är lätt att se motgångar som att man inte har lyckats med sin ambition. Jag tror snarare att det handlar om utmaningar och i takt med att dessa övervinns sker utveckling . Till exempel startade jag  ett annat cykelmärke tidigare som fick ett fabrikationsfel på samtliga cyklar.

Då valde jag att ringa upp alla kunder personligen för att förklara och ursäkta vad som hänt. Det var jättetufft när det hände eftersom jag lagt ned min själ i arbetet, varit stolt över produkten och sålt in den passionerat.  Det var givetvis jobbigt att genomföra men samtidigt väldigt lärorikt och ingenting jag hade velat haft ogjort så här i efterhand.

Har Vélosophy något kundlöfte? – Vi har fyra fundament. Det första är att vi donerar en cykel för varje såld cykel. Vi ger dessa till flickor i utvecklingsländer som är 8-14 år för att möjliggöra deras skolgång. Vilket på sikt ger en utbildning, möjlighet till högre lön, större självständighet osv.

Det andra är att försöka ordna så att cyklarna monteras i länderna där de ska doneras. På så vis stöttar vi lokalt näringsliv och ger möjlighet till nya jobb.

Det tredje är att vi i största möjliga mån återanvänder aluminium – som är en stor miljöbov eftersom nyutvunnen aluminium kräver stora energiuttag. I återvunnet skick är dock metallen ett av dem mest miljövänliga materialen, mellan 60-70% av tidigare utvunnen aluminium är fortfarande i bruk.

Det fjärde är att vi ska sälja snygga och funktionella stadscyklar. Och samtidigt uppmuntra cykeln som transportmedel då den har en positiv inverkan på både miljö och hälsa.

”Just kombinationen av att vara kommersiell och ideell tror jag är nyckeln till ett modernt företagande.”

Vad motiverar dig en grå och regnig morgon? – Jag studsar inte upp alla dagar, men kanske 363 dagar om året? Jag gör det jag älskar, vilket är en otrolig sporre. Vi närmar oss 1000 donerade cyklar vilket betyder att vi hjälpt 1000 skolflickor till en bättre tillvaro. Det är tveklöst en bra motivationsfaktor!

Vad önskar du uppnå med ditt företag på längre sikt? – Det är lite klyschigt när man säger att man inte gör det för att tjäna pengar. För Vélosphy är det livsviktigt att tjäna pengar, först då kan vi bidra. Men jag vill också kunna se mig själv i spegeln. Göra skillnad. Känna att jag gjort något mer än att enbart tillfredsställa mina egna behov. Just kombinationen av att vara kommersiell och ideell tror jag är nyckeln till ett modernt företagande.

Genom Vélosophys insatser får skolflickor i Ghana förbättrade möjligheter genom att kunna cykla till skolan istället för att gå långa sträckor.

Hur ska moderna företag jobba med CSR (Corporate Social Responsability) för att vara trovärdiga ? – Trovärdigheten är central. Man kan göra saker men om man inte gör det uppriktigt, genuint och passionerat blir det svårt. Därmed inte sagt att monetära bidrag är oviktiga. Det är alltid bättre att göra någonting än ingenting. Men om det ska vara trovärdigt i långa loppet är det jätteviktigt att hitta naturliga tillvägagångssätt. Och att ens hjälpinsats knyter an till den egna verksamheten.

Så jobbar LensWay för att göra skillnad

På senare tid har det blivit allt viktigare för företag att ta ansvar och göra skillnad. På riktigt. Det vill säga att arbeta för ökad hållbarhet, erbjuda miljövänliga alternativ, bistå och finansiera humana och medicinska hjälpinsatser samt främja en värld utan sociala och ekonomiska orättvisor.

Genom LensWays ägare Essilor har vi tillsammans med våra kunder fått möjlighet att delta i det globala hjälpprojektet Buy One, Give One, som syftar till att för skänka glasögon till behövande i olika delar av världen. Hur fungerar det i praktiken undrar du säkert?  För varje ny beställning av glasögon, skänker vi ett par till behövande runt om i världen. Vilket faktiskt gör stor skillnad. Tillsammans med våra kunder och systerföretag i koncernen kan vi hjälpa miljoner människor till förbättrad syn och därigenom förbättrade livsvillkor.

Vill du göra en insats? Köp ett par nya glasögon hos oss  så är du med och bidrar med donationer till behövande i andra delar av världen.

Visste du att?

36 MILJONER AV VÄRLDENS MÄNNISKOR ÄR BLINDA.

CIRKA 2,5 MILJARDER MÄNNISKOR HAR INTE DEN SYNKORRIGERING DE BEHÖVER.

ÖVER 75% AV SYNPROBLEMEN KAN UNDVIKAS GENOM RÄTT BEHANDLING/KORRIGERING.

CIRKA 1 MILJARD MÄNNISKOR ÄR NÄRSYNTA.

89% AV ALLA MÄNNISKOR MED SYNNEDSÄTTNING ÅTERFINNS I U-LÄNDER OCH LÅGINKOMSTLÄNDER.

ANTALET PERSONER SOM FÅR SYNSKADOR TILL FÖLJD AV SMITTSAMMA SJUKDOMAR HAR MINSKAT KRAFTIGT DE SENASTE 20 ÅREN.

 

Martin Greve

Martin Greve

Redaktör LensWay

Önskar att han själv myntat det odödliga citatet "The future's so bright I gotta wear shades". Drömmer om guldglittrande 70-talsbågar på nätterna och skriver om optik, mode och ögonhälsa på dagarna.

  Tillbaka till magazine
Kategorier