Le Specs – tuffingens välkomna comeback

I slutet av discoeran dansade Le Specs in i folks medvetanden med sin kaxiga slogan ”Le Tough”. Kort därefter bar alla solglasögonen med den lilla franska flaggan som logotyp.

Det australiska varumärket Le Specs grundades 1979 och har sedan dess skämt bort oss med solglasögon i alla tänkbara färger och former. Med en tuff retrodesign och sin utmärkande logga i rött, vitt och blått  har Le Specs lyckats bli namnet på allas läppar.

Det glada 80-talet

Under 80-talet nådde Le Specs näst intill kultstatus med sin ”Euro chic”-stil. Tack vare en glamorös retrodesign och sina starka färger blev de snabbt populära. Först i hemlandet Australien, sedan i resten av världen. Succén visade sig dock vara kortlivad, och Le Specs föll snabbt i glömska…

En storstilad comeback

Le Specs gjorde under 2006 en storstilad comeback med en helt ny kollektion solglasögon.  De behöll sitt ikoniska formspråk och adderade vissa nya futuristiska inslag. På så viss lyckades Le Specs ligga helt rätt i tiden samtidigt som de vårdade sin tidigare uppnådda kultstatus med lyckat resultat.

Skapar nya trender

Under senare år har Le Specs ofta lyckats med att leda trender istället för att följa dem. För att lyckas med det  samarbetar Le Specs med framstående designers och konstnärer som Henry Holland, Adam Selman och Craig & Karl. Deras uppdrag har sedan blivit att bryta designgränserna och skapa trender från scratch.

Men det är inte bara stilen och den ursnygga designen som kännetecknar Le Specs. Deras solglasögon är oerhört prisvärda, vilket inte hindrat en mer förmögen målgrupp som Lady Gaga, Rihanna, Miranda Kerr och Beyonce att också bära de australiska solglasögonen.

Martin Greve

Martin Greve

Redaktör LensWay

Önskar att han själv myntat det odödliga citatet "The future's so bright I gotta wear shades". Drömmer om guldglittrande 70-talsbågar på nätterna och skriver om optik, mode och ögonhälsa på dagarna.

  Tillbaka till magazine