Nordiskt, klassiskt och polariserande

I sommar kan du handla linser och få ett par solglasögon från Norr på köpet. Vi har träffat Norr’s grundare Kamilla Bay Ibsen för att prata design, varumärkets själ och få reda på vilken modell hon gillar mest.

Kamilla Bay Ibsen

Namn: Kamilla Bay Ibsen
Jobbar: Grundare och marknadsansvarig Norr
Ålder: 44
Bor: Köpenhamn

 

Behöver världen verkligen ytterligare ett solglasögonmärke?
– 
Ja självklart! Vi vill skapa solglasögon som passar människor i Norden. Utan att behöva ta hänsyn till vilken design som önskas i exempelvis Italien eller Asien. Det har varit styrkan i våra första kollektioner. Och det får vi fortfarande mycket beröm för.

Varför är ni bättre än konkurrenterna då?
– Vi vinner på att vi har satsat på nordisk design i detta prissegment, vilket är ovanligt.  Vi behöver inte tänka globalt utan kan fokusera 100% på den nordiska marknaden och på alla behov som gäller här.

Vilka tre ord kännetecknar Norr?
–  
Nordisk, klassisk och polariserande.

Vad vill du säga till folk som säger att Norr är plastbågar från Kina?
– 
Det stämmer faktiskt. Norr’s solglasögon ska inte vara för dyra men ändå erbjuda en attraktiv design och bra kvalitet. Det finns olika plastmaterial och vi använder oss av ett som heter TR90, ett material med bra komfort och som känns och upplevs som ett par acetatbågar (vanliga optiska bågar).

Solglasögonen Elias från varumärket Norr.

 

Elias är en populär unisexbåge som inspirerats av den populära Wayfarer-designen.

Finns det någon båge ur er nya kollektion som sticker ut lite extra?
– Jag gillar Elias från vår senaste kollektion. Wayfarer-formade bågar stod förra året för närmare en tredjedel av alla sålda solglasögon i Europa. Därför kändes det viktigt för vårt nordiska märke Norr att ha en alldeles egen tolkning av en riktigt bra wafarer-modell. I Elias kommer era kunder finna en optimal wayfarer-modell som passar lika bra för både killar och tjejer, trots namnet.

Hade ni några särskilda tankar kring designen av fodralet till bågarna? Det känns somrigt…
– Vi har tagit inspiration från en hipsterbag. Vi ville ha ett oblekt material som känns naturligt och som är bra för miljön. Det här fodralet passar alla och tar ingen plats i handväskan. Det går även lätt att förvara  i bröstfickan på skjortan. 

På vilket sätt skiljer sig era solglas mot andra solglasögon?
– Våra är polariserande och det gäller hela kollektionen utan undantag. Vi försöker göra linsen så tunn som möjligt samtidigt  som vi erbjuder högsta tänkbara optiska kvalitet.  Genom vår tillverkningsprocess blir polariseringseffekten jämnare på glaset jämfört mot andra tillverkare som använder vakuumtillverkat, polariserat glas.

Man håller solglasögon från Norr i handen.

Berätta om UV-skyddet. Hur bra är det egentligen?
– Det är UV 400. I Norden finns krav på 380. Men våra solglas klarar mer än så – de klarar av Australiens sol. Med andra ord, de har tillverkats för att klara av den tuffaste UV-standarden.

OK, vi förstår. Men finns det tillfällen när det passar extra bra att bära solglasögon från Norr?
– Det är en helårsprodukt som designats för invånarna i Norden, med det menar vi att ett par Norr solglasögon passar lika bra en molnig eller regnig dag och inte bara när solen skiner. Det är tack vare det polariserande glaset i norrbågarna. Speciellt vid dåligt väder märks ännu större skillnader jämfört med solglasögon utan polariserat glas, då allt som är grått och vitt får sina färger tillbaka genom det polariserade glaset. Våra solglasögon är inget tillbehör. Du kan ha dem när du springer, är på stranden, kör bil eller båt, fikar i vårsolen och så vidare. Vår slogan är Reframe your moment. Det betyder att du ska njuta av stunden.

Det låter bra. Så varför ska man bära just Norr i sommar?
– Det är det självklara valet. Vi har någonting för alla.

Tack för intervjun, Kamilla. Nu ska vi gå in och kika på alla alla olika modeller från Norr som finns med i vårt erbjudande. Trevlig sommar!

Martin Greve

Martin Greve

Redaktör LensWay

Önskar att han själv myntat det odödliga citatet "The future's so bright I gotta wear shades". Drömmer om guldglittrande 70-talsbågar på nätterna och skriver om optik, mode och ögonhälsa på dagarna.

  Tillbaka till magazine