Norr: solbrillorna som gäller i sommar

Vi har träffat en av grundarna till det nordiska märket Norr för att prata kommande sommarplågor i form av solglasögon. Spana in sommarens hetaste modeller och hitta dina favoriter.

Det märks att grundaren Kamilla Bay Ibsen är stolt över alla solglasögon när vi lägger ut dem på bordet framför oss för att känna, klämma och jämföra. För er som inte redan känner till Norr så är det ett varumärke skapat av ett gäng passionerade solglasögon-entusiaster, med förflutet på Polaroid. I Norrs samlade kollektioner ryms många klassiska bågar, men även en hel del kittlande nyheter.

Vad är viktigast för Norr när det kommer till design och varumärkets fokus?
– Norr ska ha något som passar alla. Sedan är det viktigt för oss att skapa solglasögon som är rätt för nordbor. När vi designar behöver vi inte ta hänsyn till Asien eller Italien.  Vi koncentrerar oss istället på att skapa prisvärda solglasögon med en design och passform som  anpassats särskilt för den nordiska marknaden.

På vilket sätt skiljer sig nordisk design från design i övriga världen?
– Det är bland annat färgvalen. I våra kollektioner finns inga skrikiga färger. Istället använder vi en mer naturlig färgsättning. Sedan handlar det om att erbjuda rätt storlekar, till exempel har våra solglasögon något längre skalmar (sidparti reds. anm) då personer i Norden ofta efterfrågar större mått än vad genomsnittseuropén har. Vi har även mindre kurvade glas för att skapa en bättre passform åt vår nordiska målgrupp.

kamilla spår sommarens toppsäljare

Solglasögonen Börje från det nordiska varumärket NorrBörje

– Det här modellen har ett par år på nacken men är fortfarande riktigt stilig. Börje riktar sig främst till en manlig och något äldre målgrupp runt 40+. Den är perfekt för dig som gillar lätta material och som värdesätter komfort. Börje har dessutom riktigt bra polariserande glas som skyddar mot UV-strålning. Det här är inte ett par sportbågar men de fungerar ändå perfekt för en aktiv livsstil. De ska hålla i alla lägen och erbjuda bra kvalitet, säger Kamilla.

 

Solglasögonen Viktor från varumärket Norr.Viktor

– Viktor är en av våra första modeller och har snabbt blivit till en modern klassiker. Eftersom bågstorlekarna är något mindre  har den uppmärksammats och blivit populär bland ungdomar.  Målgruppen är 15+ till 30 år, men eftersom designen är så pass klassisk kan den även bäras av äldre personer än så. Viktor finns i två färger, dels den mörka havannafärgen som framtagits exklusivt för LensWays kunder. Sedan finns även en klassisk svart modell, båda utförandena har polariserat glas med fullt UV-skydd, berättar Kamilla.

Solglasögonen Elliot från varumärket Norr.

Elliot

Elliot är en riktig klassiker som har hängt med sedan 2015, då vi släppte vår första kollektion (Norr är numera inne på sin tredje kollektion reds.anm). Pilotbågen har hög modegrad och är samtidigt en tidlös variant som ingår i vårt basutbud. Den säljer lika bra varje år och det känns som den kommer leva för evigt. Själva bågen är tillverkad i rostfritt stål med ett mjukt plasthölje längst bak på skalmarna som gör att du kan justera passformen. Solglasögonen har även ett par sköna, flexibla silikonsadlar som anpassar sig efter näsans linjer. Elliot finns med både guld- och silverbåge och grönt respektive grått polariserat glas, båda med fullt UV-skydd, förklarar Kamilla

Solglasögon från Norr med namnet Børge.

Børge

Børge har funnits med sedan starten 2015. Det är en unisexbåge som passar lika bra för män som kvinnor. Runda glas är väldigt populärt just nu och vi ser inte några tecken på en minskad efterfrågan den här sommaren. Just Børge har lite nättare skalmar i metall vilket ger en mer exklusiv finish. Målgruppen är både män och kvinnor i åldrarna 25–40. Precis som med andra modeller från Norr är våra glas polariserande och skyddar mot farlig UV-strålning, säger Kamilla.

Solglasögon från Norr med namnet Astrid.

Astrid

– Den här modellen passar i de flesta sammanhang. Allt från ett soligt glasscafé till urbana miljöer eller en solig sandstrand. Målgruppen för Astrid är framför allt kvinnor i åldern 20–30 år. De här solglasögonen är både sportiga och trendiga, vilket gör att de kan kombineras med såväl sneakers som högklackat. Det är också en väldigt prisvärd båge som inte inte snålar med komforten. Astrid har precis som de andra bågarna polariserat glas och fullgott UV-skydd, avslutar Kamilla.

Kul att veta?

Alla produktnamn har lånats från släkt- och familjemedlemmar till de anställda i bolaget.

Tack Kamilla för att du guidade oss genom några av Norrs mest populära modeller.

 

Martin Greve

Martin Greve

Redaktör LensWay

Önskar att han själv myntat det odödliga citatet "The future's so bright I gotta wear shades". Drömmer om guldglittrande 70-talsbågar på nätterna och skriver om optik, mode och ögonhälsa på dagarna.

  Tillbaka till magazine