Stor guide: vilken glasögontyp är du?

Att dina glasögon spelar en avgörande roll för din look och image kan de flesta hålla med om. Men vad säger egentligen glasögonen om din personlighet? 

Att välja glasögon handlar inte bara om att se bättre. Även bågens utseende spelar stor roll. Glasögonen ska dels vara bekväma och samtidigt bli en del av den du är. Därför är det extra viktigt att de passar dig, att du tycker glasögonen är snygga och att de passar din stil. Men vad säger egentligen glasögonen om vem du är? Här har vi listat de tio vanligaste användartyperna för glasögon.

kategori 1 – TRENDSPANARNA

Kvinna med rektangulära glasögon.
Fashionistan

Mode är kul. Du kan uttrycka din stil, klä dig efter humör eller förstärka dig själv. Personer i den här gruppen har ofta fler än ett par glasögon. Glasögonen kan aldrig vara för trendiga eller extravaganta. De har alltid det senaste och kanske till och med ett par med färgat glas? Allt ska matcha, så man behöver ett par till alla outfits.

För modiga, kreativa och utåtriktade personer blir glasögonen mer som dekoration och ett komplement till sin personliga stil.  Det enda en optiker behöver tänka på är att genomföra synundersökningen. De här personerna vet vad de vill ha. Det finns egentligen inga typiska bågar för den här personligheten, eftersom de följer trenderna.

Man i glasögon framför skrivmaskin.
Märkesälskaren

Det finns personer som älskar märken, antingen vissa utvalda, eller egentligen alla bara för att det är ett märke. Varför då? Jo för den här personen älskar exklusiv design och vill bara ha högkvalitativa bågar. Märkesälskaren väljer därför uteslutande märkesglasögon.

Glasögonen måste såklart passa till deras övriga stil och utseendet, för allt måste se perfekt ut. De som vill ha märkesbågar vill även ha bra glas. Och de vet att bra kvalitet kostar. Ray Ban Wayfarer introducerades 1952 och det tog inte lång tid för dem att bli populära eftersom de användes flitigt av kändisar som Bob Dylan, Andy Warhol & Audry Hepburn.

Kvinna i runda glasögon.
GLIDAREN

Glasögon med fönsterglas säljs numera som accessoarer i flera modebutiker. Nu behöver inte glasögon betyda att du behöver dem – man kanske bara vill göra ett annorlunda intryck? Kendall Jenner och Rihanna är några av alla Glidare som gillar att använda glasögon som en accessoar, utan att de behöver glasögon. Glidaren väljer ofta stora bågar eller tjocka nördbågar för att se smartare ut, de runda hippie-bågarna eller ett par Ray Ban Clubmaster för att markera sin trendmedvetenhet.

Men glöm inte bort glasens betydelse även om de är oslipade. Stora bågar ser till exempel bättre ut med ett tunt plastglas, de blir också lättare och skönare att använda. Glidaren tvekar därför inte inför att rådfråga optikern för handfasta tips gällande val av glasets  tjocklek, kvalitet och färg.

Man i ovala glasögon.
Samlaren

Samlaren behandlar sina glasögon som samlarobjekt och värdefulla föremål. De är stolta över sin samling och skulle kunna byta modell varje dag om de kunde. Just den här typen bryr sig inte så mycket om att glasögonen ska passa utseendet, trenderna eller tillfället.

Det är vanligt att Samlarna fokuserar mer på kvantitet än kvalitet och värdesätter sin personliga stil högre än trender. De byter inte ut sina glasögon för att någonting blir omodernt utan har ett förhållande till dem. Även denna typen av glasögonanvändare har flera alternativa modeller. Allt från hornbågar och plast, till futuristiskt eller vintage.  Samlaren är även intresserad av tonat glas som matchar bågarna eller sticker ut ur samlingen. En typisk glasögonsamlare är Johnny Depp, men det finns många.

KATEGORI 2 – PRAKTIKERNA

Kvinna i rektangulära glasögon som dricker kaffe och läser tidning.Pragmatikern

Den här personen måste först vänja sig vid att använda glasögon. Om synundersökningen visat att personen ser dåligt är det enda den här personen tänker på att se bättre. Glasögonen ska ge dem bättre syn, punkt slut. Pragmatikern frågar optikern vilken typ av bågar och glas som passar deras synfel snarare än ansiktsformen.

För nybörjare kan det vara bra om bågarna och glaset är så lätta som möjligt och enkla att rengöra. Detta för att bågarna inte ska uppfattas som ett problem, utan mer som en ständig hjälp som bara finns där på näsryggen.

Kvinna i båglösa glasögon.
blyger

Den blyga glasögonbäraren behöver glasögon för att se ordentligt, men vill inte att de ska märkas. Osynlighet är deras motto. Glasögonen får inte vara för skrikiga eller för trendiga. De ska istället vara så pass neutrala att de nästan inte syns.

En typisk modell för den blyga är båglösa glasögon. Den här typen använder ofta sina glasögon i flera år.  När Blyger senare behöver ett nytt par gång köper de ofta en liknande modell som dem de haft. För att ingen ska lägga märke till bytet…

Man i rektangulära glasögon.kloker

”Endast det bästa för mina ögon” lyder Klokers motto vid val av glasögon. Att få bästa tänkbara produkt är alltid av yppersta vikt för den här glasögonanvändaren. De förstår vikten av att välja optimala glasögon för hög komfort, smart användning, minimalt slitage och bästa tänkbara synkorrigering. De slänger sig vant med begrepp som bifokala, progressiva och antireflexbehandlade glas och ibland får optikern nästan googla svaren i smyg på deras ofta väldigt avancerade frågor.

När Kloker väljer glasögon är inte priset avgörande, utan snarare funktionaliteten. Bågarna måste vara av hög kvalitet och kan vara tidlösa men samtidigt funktionella. Funktion är som sagt alltid i fokus samtidigt som avancerade tillval och hög prestanda ofta står högst upp på Klokers önskelista.

kategori 3 – vardagshjältarna

Man i sportiga glasögon med squashracket.

Atleten

Den sportiga looken som även klarar de mest extrema förhållanden, kräver en genomtänkt design och bra material.
Atlet-bågen innebär smidiga flytande linjer samt prestationshöjande specialfunktioner som vikbara skalmar och polariserat solglas.

Formen brukar oftast vara rektangulär eller rundade efter ansiktsformen för att minska vindmotståndet. För atleten är det viktigt att glasögonen blir en del av kroppen och inte riskerar att gå sönder eller åka av i farten. Golfproffset Henrik Stenson har glasögon och dessutom flera olika funktionella, slipade solglasögon för att kunna prestera på topp i alla situationer.

Man i glasögon läser tidningen i sängen.

mångsysslaren

Mångsysslarna är lätta att begripa: de vill ha en båge för alla behov. De behöver glasögon de kan lita på. Bågarna ska vara snygga, men inte för trendkänsliga, lätta men slitstarka och såklart ha en perfekt passform. Fokus ligger inte på estetiken och det senaste modet, utan på att glasögonen måste stå pall för allt som livet innebär. Det kan vara ett möte med banken, som joggingturen i skogen.

Den här typen älskar fotokromatiska och progressiva glas eftersom de inte måste byta glasögon för att läsa eller se på långt håll, eller byta båge när solen skiner. Slutsats? Glasögonen måste passa en föränderlig och aktiv livsstil och vara multifunktionella precis som sin användare.

Kvinna i glasögon sitter bakom ratten i en bil.
Energiknippet

Den här typen är full av energi och mycket aktiv. Det händer alltid något som gör att de tappar fokus från mindre viktiga ting, som sina glasögon…  De här personerna vill ha en modell för att läsa och en annan för att köra bil. Men det räcker inte med två par glasögon, Energiknippet behöver ett par i varje rum, minst.

De två viktigaste modellerna återfinns i ett band runt halsen, så att de inte tappar bort dem. För de här livliga användarna är slitstarka bågar och ytbehandlat glas ett måste, då de lätt hamnar under en hög med pärmar, slås ner från bordet eller flyger ut ur bildörren. Alla känner vi minst ett Energiknippe som använder glasögon (och slarvar bort dem) på löpande band. Det är helt enkelt lika bra att sprida ut dem direkt!

två glasögon med delikat design

Martin Greve

Martin Greve

Redaktör LensWay

Önskar att han själv myntat det odödliga citatet "The future's so bright I gotta wear shades". Drömmer om guldglittrande 70-talsbågar på nätterna och skriver om optik, mode och ögonhälsa på dagarna.

  Tillbaka till magazine