Triathlon-mästarens bästa träningstips

Möt mannen som får dagens vd:ar att cykla till jobbet och äta gröt till lunch. Här delar triathleten med sig av sina bästa träningstips och avslöjar samtidigt vad det snackas om i omklädningsrummet.

Namn: Karl-Johan ”K-J” Danielsson.
Ålder: Fyller 33 i år.
Yrke: Professionell triathlet och tränare.
Bor: Hedemora i Dalarna.
Synfel: Brytningsfel.
Största framgång: Tredjeplats i Ironman Sweden och lagguldet i VM.
Vilopuls: 32 bpm.

Hur många mil springer, simmar och cyklar du på ett år?
– Jag brukar inte mäta distanser utan fokuserar på tid istället. Ofta blir det cirka 1000 tränings- och tävlingstimmar per år vilket är ganska normalt för en person som satsar professionellt.

Vi har hört att du även leder och coachar ett team med amatörer i Ironman. Hur kom du på den idén?
–  Jag har gått en utbildning till idrottstränare i Dalarna och alltid varit intresserad av träning. Vissa idrottare har talang och tävlar som ett jobb. Andra gör det för uppmärksamheten. Jag gillar vardagen med all träning och delar gärna med mig.

Hur går det för dem?
–  Det går bra. Vi har personer som kvalat in till Ironman på Hawaii (den inofficiella VM-tävlingen reds anm). Nu är vi hela 50 medlemmar i Team KJ så jag har tagit hjälp av min fru som hjälptränare.

Blir det inte lite snöpligt om dina egna adepter övertrumfar dig i nästa Ironman?
– Sanningen är att jag blir sjukt glad om någon slår mig. Och det har faktiskt hänt! En av deltagarna hade bättre simtid än mig. Men jag ger inte bort segrar, man måste förtjäna dem…


Vilken är den bästa träningsboken?
–  
Det måste vara den som jag läser just nu. ”Snabbare, starkare, friskare” av Peter Wilhelmsson.

Vi har förstått att triathlon är närmast obligatoriskt bland dagens vd:ar och högre chefer. Blir det inte för mycket snack om börsindex, digitalisering och karriärtips i omklädningsrummet?
– Jo det händer, men jag tycker det är intressant. Vi har väldigt olika socioekonomiska bakgrunder och är verksamma i helt skilda branscher, där triathlon förenar. Flera är egna företagare eller VD:ar och vissa ser nog gruppen som en bra möjlighet till att nätverka. Men vi är många som utbyter bra erfarenheter, allt från pensionssparande till föräldratips under småbarnsåren (skratt).

 Kost är oerhört viktigt när man sysslar med idrott på din nivå. Vad äter du en dagarna innan en tävling?
–  Eftersom jag har en reumatisk sjukdom innebär det att jag äter en hel del antiinflammatorisk kost. När jag äter för prestation blir det ofta mer kolhydrater. Då handlar det om att fylla upp kroppen med ny energi utan att få med en massa onödigt. Därför blir det mest ris och sås. Inte så många tunga proteiner eller frukt och grönt.

 Jag har ätit för mycket junkfood och sett för många tv-serier. Hur kommer jag i form och fixar sexpacket på en månad?
–  Framför allt måste du se till att sköta intaget av kost, då det är väldigt viktigt. Och träna! Se till att du har kaloriunderskott. Sluta använd bilen och aktivera dig i vardagen. Sluta åk hiss och ta trapporna istället. Små saker. Sen lägger du till ännu mer träning. Och det är bra om du hinner med 10 0000 steg per dag.
Lugn nu K-J. Ett steg i taget, inte 10 000…

 Slutligen. Kan du rekommendera ett par bra solglasögon ur vårt sortiment för någon som vill börja löpträna eller cykla utomhus?
–  
Absolut. Jag gillar Oakley och modellen FLAK 2.0 XL är faktiskt riktigt bra.

 Tack för pratstunden och lycka till med alla kommande tävlingar.

Foto: Therese Asplund

Martin Greve

Martin Greve

Redaktör LensWay

Önskar att han själv myntat det odödliga citatet "The future's so bright I gotta wear shades". Drömmer om guldglittrande 70-talsbågar på nätterna och skriver om optik, mode och ögonhälsa på dagarna.

  Tillbaka till magazine